GroenLinks wil dat reizigers tijdens evenementen altijd hun fiets mee kunnen nemen in de metro. Nu komt het vaak voor dat de RET tijdens evenementen een fietsverbod in de metro afkondigt.

Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam vindt een fietsverbod in de metro tijdens evenementen onnodig en onwenselijk. 'Juist tijdens drukke evenementen willen we graag dat mensen in plaats van de auto de fiets en het openbaar vervoer gebruiken. De combinatie van fiets en metro zou juist aangemoedigd moeten worden.'

Afgelopen zomer kwam het regelmatig voor dat fietsers op evenementendagen door de RET werden verrast met de mededeling dat het meenemen van de fiets in de metro verboden was. Soms pas als de fietsers al op het perron stonden. 'Erg klantonvriendelijk', vindt Bonte. 'Ook tijdens drukke evenementen is er meestal genoeg ruimte om de fiets mee te nemen in de metro. En als de fietsplekken bezet blijken te zijn, dan geldt al de regel dat fietsers op de volgende metro moeten wachten.'

Bonte wil dat de RET de regels voor het meenemen van de fiets tijdens evenementen aanpast. Daarover heeft hij schriftelijke vragen gesteld aan de Stadsregio Rotterdam.