GroenLinks wil oude metrostellen van de RET een tweede leven geven door ze om te bouwen tot fietsmetro. Als het aan fractievoorzitter Arno Bonte ligt komen de omgebouwde fietsmetro's achter de nieuwe metrostellen te hangen. Vanaf vandaag vervangt de RET de oude metrostellen door 42 splinternieuwe modellen.

De oude metro's kunnen volgens Bonte makkelijk en goedkoop worden omgebouwd. ,,Je haalt de stoeltjes eruit en zet fietsenrekken en klapstoeltjes erin. Het kost bijna niks en je voorziet in een grote behoefte. De metro wordt in de spits dan opeens een heel interesant alternatief voor de auto. In combinatie met de fiets ben je met de metro of RandstadRail veel sneller op je werk."

Het is nu al toegestaan om de fiets mee te nemen in de metro, maar de mogelijkheden zijn beperkt. ,,In de spits mag het niet, terwijl dan juist de meeste mensen er gebruik van willen maken." Ook buiten de spits zijn er beperkingen, constateert Bonte. 'Er mogen maar twee fietsers per metro mee. Als je pech hebt sta je dus een half uur met je fiets op het perron te wachten, voordat je eindelijk mee mag.' Een fietsmetro biedt ruimte aan tenminste dertig fietsen.

GroenLinks wil verder dat de regels rondom het vervoer van de fiets duidelijker worden gecommuniceerd. Sinds kort is het toegestaan om de fiets doordeweeks tussen 9:00 uur en 16:00 uur mee te nemen, maar veel Rotterdammers zijn daarvan niet op de hoogte. ,,Tot de tijd dat de fietsmetro's er zijn, zou het goed zijn om heel duidelijk te communiceren op welke tijden de fiets mee mag en wanneer niet."