GroenLinks, SP en Leefbaar Rotterdam willen voorkomen dat in maart 83 mensen worden ontslagen bij het sociaal-werkbedrijf SDW. De medewerkers zorgen onder meer voor toezicht in het Alexandrium en op het strandje van Nesselande.

SDW kan haar werknemers met een ID-baan vanaf maart niet meer betalen, omdat de loonkostensubsidie verdwijnt voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De medewerkers hebben het stempel ‘ongeschikt voor reguliere arbeid’ en verdwijnen na hun ontslag bij het sociaal-werkbedrijf voor lange tijd met een uitkering achter de geraniums, zo vrezen de drie politieke partijen.

‘Het is verschrikkelijk dat deze mensen afgeschreven worden, terwijl zij veel nuttig werk doen’, zegt GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali. Samen met Leefbaar-raadslid Maarten van Struijvenberg en SP-raadslid Josine Strörmann heeft hij opheldering gevraagd aan wethouder Florijn.

De drie partijen willen dat de wethouder klussen gaat uitbesteden aan SDW, zodat de werknemers in dienst kunnen blijven. Daarnaast vermoeden de partijen dat de gemeente nog geld achter de hand heeft in een speciaal potje, waarin opdrachtnemers van de gemeente Rotterdam soms geld storten om hun plicht af te kopen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten. ‘Als we linksom of rechtsom een deel van de banen bij SDW kunnen behouden zou dat winst zijn,’ zegt El Ouali. ‘Bij de sociale dienst belanden deze mensen zeker van de regen in de drup. We moeten het uiterste proberen om dat te voorkomen.’