Dwars, de jongerenorganisatie van GroenLinks, heeft vandaag geprotesteerd voor de vrijlating van vluchtelingen uit het detentiecentrum op het Rotterdamse vliegveld. Na toespraken op het Eendrachtsplein liepen de demonstranten in een solidariteitsmars naar het detentiecentrum om daar een wake te houden.

GroenLinks en jongerenorganisatie Dwars verzetten zich al langere tijd tegen het vasthouden van onschuldige vluchtelingen in de gevangenis. Mensen zitten daar tot maximaal achttien maanden opgesloten onder een bar gevangenisregime en vaak zonder uitzicht om uitgezet te worden naar het land van herkomst.

‘Deze gevangenen zijn geen misdadigers, maar mensen die uitgeprocedeerd zijn en tussen wal en schip terecht komen, bijvoorbeeld omdat het land van herkomst hen niet wil terugnemen’, zegt Emile van Cammeraat, voorzitter van Dwars in Rotterdam. ‘Sommige vluchtelingen worden na maandenlange detentie uiteindelijk toch vrijgelaten en kort daarop opnieuw opgepakt. Deze inhumane toestand moet stoppen.’

Bij het detentiecentrum sloten de demonstranten zich aan bij de maandelijkse wake van Stichting Mara. Tijdens het hoogtepunt van de actie waren ongeveer honderd mensen op de been. Cammeraat hoopt dat het protest een steentje bijdraagt aan het debat over vreemdelingendetentie. ‘Het opsluiten van mensen die niets hebben misdaan past niet in een rechtstaat´, zegt hij. ´Het leven in het detentiecentrum is onmenselijk. Vluchtelingen wordt soms medische zorg onthouden. Ze hebben nauwelijks vrijheden binnen de muren en moeten het doen met een prak eten uit de magnetron op hun cel. Dit moet stoppen.’