De Rotterdamse gemeenteraadsfractie van GroenLinks wil dat burgemeester Aboutaleb ingrijpt om de omstandigheden in het uitzetcentrum bij Rotterdam Airport te verbeteren. Hoewel de gemeente officieel geen bevoegdheid heeft, is het volgens fractievoorzitter Arno Bonte gezien de ernst van de situatie toch wenselijk dat de burgemeester een rol speelt in het oplossen van de crisissituatie.

In het uitzetcentrum bij Rotterdam Airport worden ruim 600 vluchtelingen gevangen gehouden. Volgens Bonte verblijven zij daar onder erbarmelijke omstandigheden. 'De mensen die er opgesloten zitten krijgen slechte zorg, worden elementaire rechten onthouden en moeten het grootste deel van de dag in hun cel blijven. Hoewel geen van hen iets strafbaars heeft gedaan, zijn hun cellen twee keer zo klein als die van criminelen.'

Voor enkele vluchtelingen is de situatie zo nijpend dat ze zich genoodzaakt hebben gezien in hongerstaking te gaan. Twee gedetineerden zijn zelfs een dorststaking begonnen. Eén daarvan verkeert in levensgevaar.

Volgens GroenLinks staan de vluchtelingen volledig in hun recht bij het eisen van een humaner regime in het uitzetcentrum. 'Elementaire mensenrechten worden met voeten getreden. Mensen die geen strafbare feiten hebben gepleegd horen eigenlijk helemaal niet in een gevangenis thuis', vindt Bonte. Donderdag debatteert de gemeenteraad op verzoek van GroenLinks over de kwestie.