De luchtvervuiling langs snelweg A13 in de Rotterdamse wijk Overschie is nu al zo hoog dat de Europese normen ver worden overschreden. Dat blijkt uit metingen die GroenLinks in de afgelopen weken heeft uitgevoerd. Minister Schultz heeft vanaf vandaag de maximumsnelheid op de A13 verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur, maar dat is volgens GroenLinks onverantwoord.

GroenLinks heeft in de afgelopen maand op vier plekken langs de A13 het gehalte stikstofdioxide in de lucht gemeten. Op alle locaties werd de Europese norm van 40 microgram per kubieke meter ruim overschreden. Het gemiddelde dat de partij heeft gemeten is een waarde van 59.



Twee van de meetpunten bevinden zich aan de gevel van woningen die op slechts tien meter afstand van de A13 staan. Op alle plekken werd een overschrijding van de norm voor stikstofdioxide gemeten. Een meetpunt op twee meter afstand van de weg gaf zelfs een waarde van 94 aan.

‘Ik ben hier erg van geschrokken’, zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam. Hij vreest dat de luchtvervuiling nog hoger zal worden na de snelheidsverhoging. ‘De gezondheid van meer dan tienduizend Rotterdammers staat op het spel.' Bonte wil dat minister Schultz de snelheidsverhoging direct terugdraait. 'De minister heeft zich een half jaar verstopt achter computermodellen waaruit zou blijken dat de lucht schoner is geworden. Nu de lucht in werkelijkheid veel viezer blijkt te zijn, moet ze terugkomen op haar besluit!'

In 2003 werd vanwege de luchtvervuiling in Overschie op de A13 de eerste 80km-zone van Nederland ingevoerd. Door de lagere snelheid nam de uitstoot van stikstofdioxide met 30 procent af, de geluidsoverlast langs de weg met 25 procent en het aantal ongelukken op de weg met 54 procent.