Minister Schultz van Haegen leeft in een papieren werkelijkheid en rekent de lucht langs de A13 ten onrechte schoon. Dat zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam. De minister denkt dat de lucht schoner wordt langs snelweg A13 door de Rotterdamse wijk Overschie, ook als de maximum snelheid omhoog gaat naar 100 kilometer per uur.

De snelheidsverhoging gaat aanstaande maandag in. Bewoners van Overschie hebben samen met de Rotterdamse fractie van GroenLinks actie gevoerd om de snelheid op maximaal 80 kilometer per uur te houden. Ongeveer 3000 Rotterdammers tekenden in de afgelopen maanden op de website max80.nl tegen de snelheidsverhoging.

Bonte neemt het minister Schultz kwalijk dat ze een beloofd onderzoek naar de gezondheidseffecten van de snelheidsverhoging niet heeft uitgevoerd. 'De minister trekt op basis van computermodellen de conclusie dat de lucht schoner wordt, maar ze weigert metingen uit te voeren. Ze leeft in een papieren werkelijkheid', zegt de GroenLinkser. 'Minister Schultz doet net alsof de lucht in Overschie al net zo schoon is als in een pittoresk bergdorpje. De werkelijkheid is dat de bewoners van Overschie de vuilste lucht van Europa happen. Door de snelheid te verhogen wordt de lucht nog viezer en komt de gezondheid van bewoners in gevaar.’

In 2003 werd vanwege de luchtvervuiling in Overschie op de A13 de eerste 80km-zone van Nederland ingevoerd. Door de lagere snelheid nam de uitstoot van stikstofdioxide met 30 procent af, de geluidsoverlast langs de weg met 25 procent en het aantal ongelukken op de weg met 54 procent.

GroenLinks Rotterdam heeft in de afgelopen weken zelf op vier plekken langs de A13 de luchtvervuiling gemeten. De meetgegevens worden momenteel in het laboratorium geanalyseerd. Maandag worden de resultaten van de meting bekend.