GroenLinks heeft de actiesite max80.nl weer online gezet. De partij doet dat als reactie op de brief die minister Melanie Schultz vandaag aan de gemeente Rotterdam heeft gestuurd, waarin ze schrijft toch de maximumsnelheid op de A13 te willen verhogen. Rotterdammers kunnen op de actiesite hun handtekening zetten tegen de snelheidsverhoging en actieposters bestellen.

Eind vorig jaar spraken zowel de voltallige Rotterdamse gemeenteraad als een meerderheid van de Tweede Kamer zich uit tegen een snelheidsverhoging op de A13 bij Overschie. Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks is furieus over het besluit van de minister. 'Dit is een klap in het gezicht van de bewoners van Overschie. De minister maakt de gezondheid van omwonenden ondergeschikt aan 3,2 seconden tijdswinst op de snelweg.'

Bonte betwist de bewering van minister Schultz dat de luchtkwaliteitsnormen langs de A13 niet worden overschreden. 'Overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen is aan de orde van de dag. De minister goochelt met cijfers en verklaart de lucht in Overschie op papier zo schoon als dat van een Oostenrijks bergdorpje. De realiteit is helaas anders.'

Negen jaar geleden was dat wegvlak het eerste in Nederland waar vanwege de slechte luchtkwaliteit een 80 kilometer zone werd ingevoerd. De uitstoot van stikstofdioxide nam door de maatregel met 30 procent af en de geluidsoverlast met 25 procent. Ook namen het aantal verkeersongevallen af met 54 procent. Later voerden Amsterdam, Den Haag en Utrecht ook 80-km-zones in. Morgen houdt de gemeenteraad van Rotterdam op initiatief van GroenLinks en CDA een spoeddebat over de brief van minister Schultz.

Teken hier de petitie vóór schone lucht en tegen verhoging van de maximum snelheid.