Rotterdam gaat er voor zorgen dat er nooit meer daklozen worden weggestuurd omdat de nachtopvang vol is. De gemeenteraad stemde afgelopen week unaniem voor een motie van GroenLinks Rotterdam hierover. Volgens GroenLinks-burgerraadslid Lies Roest werd dit hoog tijd: ' Wij accepteren niet dat er nog steeds daklozen op straat moeten slapen omdat er geen plek is.'

De Rotterdamse nachtopvang voor dak-en thuislozen kampt al jaren met overbezetting. In 2016 was er 1 op de 6 nachten te weinig plek. Daarom werd de capaciteit eind vorig jaar flink uitgebreid. Roest: 'Deze zomer hebben ze de extra plekken echter weer opgeheven, en in oktober zat de opvang opnieuw overvol.'

GroenLinks heeft de wethouder ook verzocht het meldpunt preventie huisuitzettingen beter onder de aandacht te brengen. 'Wij kregen het signaal dat dit meldpunt helemaal niet meer te vinden was op de site van de gemeente Rotterdam. De wethouder gaat dit zo snel mogelijk herstellen.'