De Rotterdamse fractie van GroenLinks vindt dat het tijd is om afscheid te nemen van het uitsterfbeleid van coffeeshops. Rotterdam zou naar een ontspannen coffeeshopbeleid toe moeten, waarin niet meer wordt aangestuurd op sluiting van zo veel mogelijk coffeeshops en waarin weer ruimte komt voor het openen van nieuwe coffeeshops.

Volgens GroenLinks-raadslid Arno Bonte is het huidige uitsterfbeleid van coffeeshops failliet. "Het aantal coffeeshops is in de afgelopen 10 jaar bijna gehalveerd. De druk op de overblijvende coffeeshops neemt daardoor hand over hand toe, met alle overlast van dien."

Vandaag werd bekend dat burgemeester Aboutaleb heeft besloten tot sluiting van de populaire coffeeshop Trefpunt in het centrum. Bonte is daarover verbaasd. "Het is een coffeeshop die altijd goed contact heeft onderhouden met omwonenden en nooit voor overlast heeft gezorgd." Het aantal Rotterdamse coffeeshops is in de afgelopen 10 jaar gedaald van 65 tot de 37. Met de sluiting van Trefpunt is dat aantal gedaald tot een dieptepunt van 36.

GroenLinks wil dat het weer mogelijk wordt dat er nieuwe coffeeshops bijkomen in Rotterdam. "We zouden coffeeshops op dezelfde manier moeten behandelen als café's. Als er geen overlast voor de omgeving is, dan is er geen enkele reden om de komst van een nieuwe coffeeshop te dwarsbomen."