De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat burgemeester Aboutaleb henneptelers gaat gedogen die op een veilige manier cannabis telen voor de verkoop in coffeeshops. Daarmee kan volgens raadslid Arno Bonte de softdrugshandel uit de handen van criminelen gehaald worden en kunnen brandgevaarlijke situaties in illegale hennepplantages worden voorkomen.

Bonte heeft Aboutaleb om een herziening van het softdrugsbeleid gevraagd na een uitspraak van de rechtbank in Groningen. In die uitspraak werd een lokale hennepteler geen straf opgelegd, omdat deze in de geest van het Nederlandse gedoogbeleid hennep had geteeld en geleverd aan gedoogde coffeeshops.

'Met de uitspraak van de rechter lijkt er eindelijk een doorbraak in het Nederlandse softdrugsbeleid', zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. 'We kunnen de achterdeur van de coffeeshop eindelijk open zetten!' GroenLinks wil dat het telen van cannabis wordt toegestaan als er netjes belasting over wordt betaald, er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, de omgeving er geen last van heeft en er alleen aan coffeeshops wordt verkocht.