Het blowverbod dat op sommige plekken in Rotterdam van kracht is, moet per direct verdwijnen, vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. De rechter heeft deze week bepaald dat het Rotterdamse blowverbod in strijd is met de wet.

'De uitspraak van de rechter is helder', zegt Bonte. 'Rotterdam moet zich aan de Opiumwet houden en mag geen eigen regeltjes bedenken om wietgebruikers het leven zuur te maken.' Hij wil daarom dat het lokale blowverbod nu zo snel mogelijk wordt afgeschaft. ‘Hoe sneller we afscheid nemen van dit staaltje symboolpolitiek, hoe beter.’

De Raad van State zei in 2011 al dat Rotterdam geen lokaal blowverbod mag instellen. Het Openbaar Ministerie wilde die uitspraak echter bij de rechtbank laten toetsen en startte een proefproces tegen achttien mensen die in het centrum van Rotterdam een joint hadden opgestoken. Omdat mensen in Nederland tot vijf gram wiet bij zich mogen hebben en die grammen dus óók mogen gebruiken, heeft de rechtbank de blowers vrijgesproken.

Het OM wil met steun van burgemeester Aboutaleb in hoger beroep, maar Bonte ziet daar niets in. 'Laten we onze aandacht nou eens richten op het oplossen van echte problemen en ophouden met deze kleinzielige betutteling van volwassen mensen.'