Schrap de plannen voor de aanleg van de snelweg A13/A16 en de Blankenburgtunnel en investeer de vrijkomende miljarden in supersnel openbaar vervoer in de regio Rotterdam. Die oproep doet raadslid Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam naar aanleiding van onderzoek van stichting Natuur & Milieu dat er over 10 jaar 1,6 miljoen minder auto's in Nederland rijden.

Uit het vandaag gepubliceerde onderzoek blijkt dat 20 procent van de Nederlanders binnen tien jaar van plan is om de auto de deur uit te doen. Op dit moment rijden er ruim 8 miljoen personenauto's in Nederland. Als de voorspelling uitkomt, zijn er over tien jaar weer net zoveel auto's als in het jaar 2000, toen er 6,4 miljoen voertuigen rondreden.

Bonte wil dat de overheid zijn investeringen op de veranderende vervoersbehoefte aanpast. Nu gebeurt er volgens hem precies het tegenovergestelde. 'In de afgelopen jaren is er in Rotterdam voor tientallen miljoenen bezuinigd op het openbaar vervoer, terwijl er rond de stad voor miljarden aan nieuwe snelwegen wordt aangelegd.'

GroenLinks wil de plannen voor de aanleg van de snelweg A13/A16 en de Blankenburgtunnel schrappen. Dat levert volgens Bonte ruim 2 miljard op om te investeren in snel openbaar vervoer. 'Met de aanleg van een extra metrolijn, een verdubbeling van de sporen richting Utrecht en Den Haag en een uitbreiding van de fietsenstallingen bij stations, kunnen we er voor zorgen dat mensen die hun auto de deur uitdoen nog steeds snel en comfortabel op hun werk kunnen komen.'