De aanleg van de snelweg A13/A16 is overbodig geworden door een forse daling van het autoverkeer. Dat blijkt uit een analyse van recente verkeersprognoses door de Rotterdamse fractie van GroenLinks. In de plannen voor de verbindingsweg tussen de A13 en de A16 wordt ten onrechte nog uitgegaan van een groei van het autoverkeer met 60 procent, terwijl het verkeer in de Rotterdamse regio in werkelijkheid juist met 14 procent is gedaald.

Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks wil dat de onderbouwing van de geplande snelweg aan de noordrand van Rotterdam opnieuw wordt bekeken. Hij wil voorkomen dat er een dure weg wordt aangelegd die eigenlijk niet nodig is. 'Het aanleggen van de weg kost meer dan een miljard euro. Dat geld gaat ten koste van investeringen in andere infrastructuur, zoals metro, tram en fietspaden. Bovendien wordt met de aanleg een waardevol stuk natuur vernietigd.'

Uit recente cijfers van de RAi en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat het wegverkeer op de snelwegen rond Rotterdam met gemiddeld 1 procent per jaar afneemt - met uitzondering van de A15 vanwege de toename van het vrachtverkeer uit de haven. Oorzaak van de afname is de structureel lagere economische groei, maar vooral het lagere autogebruik door jongere generaties. De dalende trend zal zich naar verwachting in ieder geval tot 2020 voortzetten.

Binnenkort neemt minister Schultz een besluit over het doorgaan van de aanleg van de A13/A16. Vanuit Rotterdam is altijd gelobbyd voor het aanleggen van de weg. Volgens Bonte is dit het moment om die positie te heroverwegen. 'We zijn als Rotterdam niet gebaat bij een oplossing voor een probleem dat er niet meer is. Zeker niet als dat ten koste gaat van waardevolle natuur en investeringen in het openbaar vervoer.'