De berekeningen voor aanleg van de snelweg A13/A16 moeten opnieuw worden gedaan. Dat zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam naar aanleiding van een rapport van onderzoeksbureau CE Delft. Volgens dat bureau heeft Rijkswaterstaat de maatschappelijke opbrengsten van de snelweg doelbewust twee tot vier keer te hoog ingeschat.

De A13/A16 kost bijna één miljard euro. Maar verkeersminister Melanie Schultz van Haegen beweert dat de snelweg de samenleving economisch meer oplevert dan hij kost. Volgens onderzoeksbureau CE uit Delft rekent de minister zich echter ten onrechte rijk en klopt er niets van de onderbouwing.
 
GroenLinks plaatste al eerder vraagtekens bij de weg, omdat de schade die aan de natuur en aan de gezondheid van omwonenden wordt toegebracht niet in de berekeningen is meegenomen. Nu blijkt ook het economisch nut van de weg zwaar overdreven. 'De rekensom van Rijkswaterstaat gaat uit van 60 procent meer auto’s in 2020 en een economische groei van gemiddeld 2,75 procent per jaar', zegt Bonte. 'Terwijl de economische groei in werkelijkheid de laatste jaren niet boven de 1 procent is uitgekomen en het autogebruik in de regio al jaren daalt in plaats van stijgt.'
 
Bonte heeft de Rotterdamse verkeerswethouder Jeannette Baljeu (VVD) gevraagd om haar steun aan de snelwegplannen van haar partijgenoot Schultz in te trekken totdat de minister een realistische berekening heeft gemaakt van de kosten en de opbrengsten voor de samenleving. GroenLinks wil daarnaast dat er een streep wordt gezet door de aanleg van de Blankenburgtunnel. Bonte: ‘Daarvan weten we nu al dat elke euro die we erin stoppen het land maar 84 cent oplevert. We kunnen dat geld dus beter in andere vormen van mobiliteit investeren, bijvoorbeeld in sneller openbaar vervoer.’