De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil de parkeertarieven in het centrum van Rotterdam verhogen van 3,5 euro naar 5 euro per uur. Ook wil de partij tweeduizend parkeerplaatsen weghalen uit straten in de binnenstad. Door deze maatregelen wil de partij de verblijfskwaliteit in het centrum verbeteren en de leegstand in parkeergarages oplossen.

Aanleiding voor het voorstel is een onderzoek van het AD waaruit blijkt dat de Kruispleingarage en de Schouwburgpleingarage bijna helemaal leeg staan. Ook in de Museumparkgarage en de Markthalgarage zijn veel lege plekken, terwijl wel veel auto's in drukke winkelstraten staan geparkeerd.

Raadslid Arno Bonte van GroenLinks wil dat veranderen door bij onder andere de Doelen, het oude Luxor en op de Meent parkeerplekken op straat weg te halen. Hiermee wil hij invulling geven aan het ‘park+walk’-concept, dat in het leven is geroepen om auto's te laten parkeren in parkeergarages aan de rand van het centrum en voetgangers en fietsers in de binnenstad meer ruimte te geven.