Bij nieuwe kantoorgebouwen en woontorens naast het Centraal Station kunnen veel minder parkeerplekken komen dan elders in de stad. Dat voorstel deed GroenLinks-raadslid Judith Bokhoven vandaag tijdens de bespreking van de plannen voor het Rotterdam Central District; het gebied tussen het Weena, het spoor en het Hofplein.

Bij de ontwikkeling van het Central District wil wethouder Karakus (PvdA) projectontwikkelaars toestaan om het maximaal aantal parkeerplaatsen aan te leggen. ‘Eigenaardig’, zegt raadslid Judith Bokhove. ‘Het gebied ligt op loopafstand van één van de grootste stations van Nederland, met snelle treinverbindingen en metro- en tramlijnen naar alle uithoeken van de stad. Het stadsbestuur wil het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets stimuleren, maar laat projectontwikkelaars in hartje stad massa’s parkeerplaatsen bouwen, alsof er geen hoogwaardig alternatief vervoer bestaat op die plek.’

De gemeente wil het fietsverkeer met dertig procent laten toenemen. Het gebruik van openbaar vervoer moet zelfs veertig procent stijgen en het aantal bewegingen te voet moet tien procent omhoog. In de Rotterdamse Hoogbouwvisie staat dat particuliere parkeerplekken gebruikt moeten worden door verschillende gebruikers en dat er desnoods maar gewoon minder parkeerplaatsen moeten komen. ‘Nu moet de daad bij het woord’, zegt Bokhove. ‘Ambities zijn niets waard als je daar niet naar handelt.’

GroenLinks is voorstander van de nieuwe bebouwing in Central District. ‘Een mix van wonen, werken en uitgaan in zo’n gebied met goed openbaar vervoer biedt enorme kansen. Maar als je het maximaal aantal parkeerplekken gaat aanleggen, staat straks al het verkeer in Rotterdam muurvast en wordt de lucht nog vuiler dan die al is. Door de bouw van een nieuw centrumgebied kunnen we de mobiliteit in één klap duurzaam organiseren. Daar plukken we generaties lang de zoete vruchten van.’