GroenLinks wil dat fietsers hun rijwiel kunnen stallen in alle wijkparkeergarages. Ook zouden de openbare parkeergarages in het centrum fietsenrekken moeten krijgen. ,,Daardoor neemt de dichtheid aan veilige stallingplekken flink toe en is het nog aantrekkelijker om met de fiets naar de stad te komen”, zegt fractievoorzitter Arno Bonte.

Nu al hebben sommige wijkparkeergarages een speciale plek voor fietsen en brommers. Gebruikers van de parkeergarage aan de Nieuwe Binnenweg kregen echter tot hun verbazing te horen dat zij kun fiets niet langer in de garage mogen zetten. Bonte: ,,Door dit soort eigengereide acties van Stadstoezicht wordt Rotterdam niet fietsvriendelijker. Integendeel. Wij doen daarom het voorstel om in één keer voor alle garages te regelen dat fietsparkeren is toegestaan.”

Bonte wil deugdelijke fietsrekken in de garages, zodat de fietsen goed vastgeklonken kunnen worden. ,,Voor de bewoners bij de Nieuwe Binnenweg is de parkeergarage de enige plek waar zij veilig hun goede fietsen kunnen stallen. Op straat worden veel fietsen gestolen en de bestaande bergingen worden regelmatig opengebroken. De garage is alleen toegankelijk voor mensen die betalen voor een parkeerplaats, dus de kans op diefstal is een stuk kleiner. Van dat voordeel moeten fietsers kunnen profiteren.”

In de bewaakte parkeergarages in het centrum kan ook een gratis fietsvoorziening worden toegevoegd. ,,We hebben al geregeld dat fietsers op verschillende plekken in de stad hun fiets gratis kunnen stallen, bijvoorbeeld naast het oude postkantoor. Gratis stallingplekken in alle parkeergarages vergroot het netwerk van stallingplekken nog verder en dat is goed voor de fietsbereikbaarheid van het centrum.”