Het vuil moet van de straat en uit de sloot. Dat vindt GroenLinks-lijsttrekker Anneke van Dijk uit Prins Alexander. Vandaag ging ze met een team vrijwilligers zelf zwerfafval opruimen, onder meer in de groenstrook langs de metrobaan.

Van Dijk is kandidaat voor de gebiedscommissie in Prins Alexander die na de verkiezingen op 19 maart de deelraad zal vervangen. De nieuwe gebiedscommissie gaat straks vooral over de wijken. ‘Rotterdammers houden van schone straten en ze ergeren zich aan troep in hun wijk', zegt Van Dijk. ‘Maar de gemeente heeft fors bezuinigd op het opruimen van zwerfafval. Je ziet dat terug in parken, bermen, singels en sloten. Overal ligt troep.’

Volgens Van Dijk komen er steeds meer taken bij bewoners te liggen door de bezuinigingen bij de overheid. Ze roept daarom iedereen op om zelf af en toe blikjes en ander afval op te ruimen. ‘We moeten met z’n allen het tij keren. Blikjes, peuken, kauwgom en flesjes lopen niet vanzelf naar de vuilnisbak. Mensen die klakkeloos troep op straat gooien, moeten zich goed realiseren dat andere inwoners dat vaak weer opruimen. Ik doe daarom de oproep aan onze inwoners om te stoppen met het veroorzaken van overlast voor anderen.’

GroenLinks ruimt vaker zwerfafval op in Rotterdam, bijvoorbeeld aan de waterkant. Plastic valt in water in kleine deeltjes uiteen en blijft eeuwig in de voedselketen circuleren. Vogels kunnen stikken in afval en ook mensen krijgen via vis plastic binnen. ‘Niemand wil in een smerige stad wonen en iedereen wil juist graag gezond kunnen leven’, zegt Van Dijk. ‘Dat begint dichtbij huis, bij jezelf.’