GroenLinks wil zeeschepen belonen die in Rotterdam al hun scheepsafval inleveren. Dat voorstel doet Groenlinks-raadslid Arno Bonte vandaag. Nu betalen rederijen een vast afvaltarief, waarvoor ze maximaal zes kubieke meter huishoudelijk afval, olie en chemicaliën mogen achterlaten in Rotterdam. ,,Door dat systeem loont het om een deel van het afval weer mee te nemen en alsnog op zee te dumpen”, zegt Bonte.

Schepen betalen nu verplicht een vast tarief voor het verwerken van hun afval, ook als ze niets inleveren. Als een schip echter meer afval wil achterlaten dan zes kubieke meter, kost dat extra geld. ,,Door het huidige tariefsysteem loont het om de zeeën te vervuilen”, zegt Arno Bonte. ,,Door schepen te belonen als ze al hun afval inleveren, voorkom je dat het afval overboord wordt gekieperd. Wat ons betreft moet er ook een inleverplicht komen, om te voorkomen dat schepen toch nog uit gemakzucht afval overboord gooien.”

GroenLinks wil verder dat Rotterdam zich inzet voor een internationaal volgsysteem voor scheepsafval, zodat de Rotterdamse haven kan controleren of het afval waarmee een schip uit een andere haven vertrekt, nog op de boot aanwezig is bij aankomst in Rotterdam. ,,Het is nu heel lastig om boetes uit te delen voor het dumpen van afval op zee. Met een volgsysteem kan een kapitein niet meer ongemerkt olie in zee laten stromen of het opstoken in een eigen vervuilend afvaloventje aan boord.”

De korting op de havengelden kan worden betaald uit het vaste afvaltarief en uit een lichte stijging van de havengelden. ,,De tarieven zullen iets omhoog gaan, maar schepen verdienen dat bedrag snel terug als ze netjes al hun afval inleveren. Doen ze dat niet, dan zijn ze duurder uit.”