GroenLinks wil dat de gemeente Rotterdam een stokje steekt voor de uitbreiding van Rotterdam Airport. Het vliegveld wil twaalf extra bestemmingen, maar het aantal klachten over geluidsoverlast is dit jaar al toegenomen van 3400 naar ruim 5100.

Het aantal passagiers is dit jaar gegroeid van 1,2 miljoen naar 1,5 miljoen. Het vliegveld gebruikt nu de maximale geluidsruimte en mag niet verder doorgroeien. De directie van Rotterdam Airport voert daarom nu gesprekken met minister Schultz over extra ruimte voor vluchten, tot ergernis van GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte.

'Omwonenden hebben op dit moment al veel overlast van Rotterdam Airport', zegt Bonte. 'De belofte was juist om de geluidshinder te verminderen. In plaats daarvan dreigen straks nog meer mensen uit hun slaap gehouden te worden.'

Bonte wil dat burgemeester Aboutaleb in actie komt om de uitbreidingsplannen van het vliegveld tegen te houden. ‘Als het vliegveld graag nieuwe bestemmingen wil zal het moeten schrappen in andere bestemmingen. Rotterdam Airport mag geen tweede nationale luchthaven worden.’