Rotterdam moet zich vol enthousiasme richten op het binnenhalen van de Jeugd Olympische Spelen in 2022. Dat vindt GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali, nu bekend is dat het Internationaal Olympisch Comité de Maasstad niet heeft genomineerd voor de organisatie van de Jeugdspelen in 2018.

De steden Glasgow, Buenos Aires en Medellín zijn wel genomineerd voor de organisatie van de Spelen over vijf jaar. In juli valt het finale besluit. GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali, initiatiefnemer van de kandidaatstelling van Rotterdam, is teleurgesteld dat het niet is gelukt. ‘Het voordeel is dat we nu ervaring hebben met het uitbrengen van een bid en het samenbrengen van mensen en organisaties. Met wat extra inzet moet het in 2022 alsnog lukken.’

Rotterdam was al doorgedrongen tot de laatste vijf kanshebbers, vooral vanwege haar vele sportvoorzieningen. De stad  is deze week afgevallen omdat de benodigde zestig miljoen euro nog niet volledig gegarandeerd kon worden. Rotterdam zou daarvan zelf negen miljoen euro bijdragen. ‘Een koopje’, zegt El Ouali, ‘zeker als je kijkt naar de promotionele waarde voor de stad, naar de extra omzet voor horeca en naar het effect op de gezondheid van onze jongeren.’

El Ouali wil dat Rotterdam de negen miljoen voor de Jeugd Olympische Spelen in kas houdt voor de Spelen van 2022. Tot die tijd moet de stad blijven investeren in de breedtesport. ‘Olympische Spelen werken aanstekelijk op de jeugd en geven sport een enorme boost. Maar dat neemt niet weg dat we ook op kleine schaal effectief kunnen zijn. Denk aan schoolsportverenigingen en aan steun voor amateurclubs met financiële problemen. Voor GroenLinks staat als een paal boven water dat we het kind niet met het badwater moeten laten weglopen na het verlies van dit bid.’