Rotterdam moet gaststad worden voor de Olympische Jeugdspelen van 2022. Dat is het voorstel van GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali, die het stadsbestuur heeft gevraagd te onderzoeken of dit mogelijk is.

El Ouali ziet de Jeugdspelen als testcase voor de Olympische Spelen van 2028, die Rotterdam ook graag wil organiseren. Bovendien kan het evenement ook een motor zijn om meer Rotterdamse jongeren aan het sporten te krijgen. ‘Rotterdam profileert zich als dé sportstad van Nederland, maar Rotterdam is daarnaast ook de jongste stad van Nederland’, aldus El Ouali. ‘Deze twee kenmerken komen mooi samen in dit voorstel.’

De Olympische Jeugdspelen richten zich op jongeren van 14 tot 18 jaar, en worden elke vier jaar gehouden, telkens 2 jaar voor de gewone Olympische Zomerspelen of Winterspelen. ‘Als we dit evenement in 2022 gaan organiseren, dan kunnen jongeren die meedoen zes jaar later misschien ook deelnemen aan de echte Olympische Spelen in onze stad.’