De gezondheidsrisico’s voor bewoners in Overschie blijven onverminderd hoog door het verhogen van de maximumsnelheid op de A13 van 80 naar 100 kilometer per uur. In de maand oktober was de concentratie stikstofdioxide bijna 73 microgram per kubieke meter lucht, terwijl maximaal 40 microgram is toegestaan.

GroenLinks meet vanaf juni de luchtkwaliteit op vier meetpunten langs de A13 in Overschie. ‘We meten op plekken waar mensen wonen en hun hond uitlaten’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ‘In de afgelopen maanden was de lucht bij al onze meetpunten consequent té vuil en gevaarlijk voor de gezondhe

Uit onderzoek van van TNO en milieudienst DCMR blijkt dat 1.500 bewoners van Overschie gemiddeld tot drie maanden korter leven door de hogere snelheid. Nog eens 7.000 bewoners leven gemiddeld tot één maand korter. Bonte wil daarom dat het nieuwe kabinet van VVD en PvdA de snelheidsverhoging terugdraait. ‘De lucht in Rotterdam is al relatief vuil. Waarom zouden we de gezondheid van mensen extra in gevaar brengen?

De maand augustus was voor de bewoners van Overschie met 76 microgram stikstofdioxide per kubieke meter het meest ongezond, gevolgd door september en oktober met 71 en 73 microgram. Dat is gemiddeld een kwart meer luchtvervuiling dan vóór de snelheidsverhoging

Teken de petitie voor schone lucht en een goede nachtrust.