Het experiment met een hogere maximumsnelheid op de A20 is mislukt. Dat concludeert GroenLinks Rotterdam op basis van een rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, waar de partij de hand op heeft weten te leggen. Uit het rapport blijkt dat de luchtvervuiling sinds het begin van het experiment de Europese gezondheidsnormen overschrijdt.

Vanaf juni 2011 is de maximumsnelheid op de A20 bij Rotterdam ‘s nachts en vlak voor en na de spits verhoogd van 80 naar 100 km per uur. Uit metingen tijdens het experiment blijkt nu dat de lucht tot bijna vijf procent vuiler is geworden door de verhoogde snelheid. De metingen zijn uitgevoerd door het bureau Witteveen & Bos in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil dat het experiment met de hogere snelheid gelijk wordt stopgezet. 'De A20 doorsnijdt één van de drukst bewoonde gebieden van Nederland. Juist hier moet je de gezondheid van bewoners niet ondergeschikt maken aan een paar seconden snelheidswinst op de snelweg`.In 2005 werd in het belang van de volksgezondheid de maximumsnelheid op de A20 juist verlaagd naar 80 km per uur. De uitstoot van stikstofdioxide nam daardoor af met dertig procent en de geluidsoverlast daalde een kwart.