GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte roept Mark Rutte en Diederik Samsom op om de bewoners van Overschie de 80 km-zone op de A13 terug te geven. Uit een nieuwe luchtmeting van GroenLinks blijkt dat de lucht in Overschie sinds de verhoging van de maximumsnelheid inmiddels bijna twee keer vuiler is dan toegestaan.

GroenLinks meet vanaf juni de luchtkwaliteit op vier meetpunten langs de snelweg. Sinds de invoering van de hogere maximumsnelheid op de A13 is de concentratie van het schadelijke stikstofdioxide met een kwart toegenomen tot gemiddeld 71 microgram per kubieke meter in de maand september. De Europese luchtkwaliteitsnorm is 40 microgram per kubieke met

Bonte vindt dat minister Schultz van Haegen een onverantwoordelijk besluit heeft genomen met de snelheidsverhoging op de A13. 'De hobby van één minister gaat ten koste van de gezondheid van duizenden mensen'. Uit een onderzoek van TNO en milieudienst DCMR blijkt dat 1.500 bewoners van Overschie gemiddeld tot drie maanden korter leven door de verhoging van de maximumsnelheid. Nog eens 7.000 bewoners leven gemiddeld tot één maand korter

Vorige week kwam ook aan het licht dat Rijkswaterstaat verkeerde gegevens heeft gebruikt om de luchtkwaliteit te berekenen. Zo zijn achtduizend vrachtwagens niet meegerekend. Ook bij de berekening van de geluidsoverlast zijn 16.000 auto’s ‘verdwenen’. Bovendien ontdekte Milieudefensie dat Rijkswaterstaat de cijfers heeft gemanipuleerd door te doen alsof de stedelijke snelwegen in open weidelandschap liggen. ‘Geen wonder dat wij met onze echte metingen een veel hogere concentratie vervuiling meten dan Rijkswaterstaat heeft voorspelt in haar computermodellen’, zegt Bonte. 'Hopelijk hebben we Rutte en Samson wel oog voor de realiteit en voor de gezondheid van duizenden mensen in Overschie.'