Als het stadsbestuur de bezuiniging van ruim 10 miljoen op het cultuurbudget voortzet, dan zakt het culturele aanbod af naar dat van een provinciestad, vreest GroenLinks. De partij presenteert morgen een plan om een cultuuraanbod overeind te houden dat past bij een wereldstad als Rotterdam.

In de plannen van GroenLinks blijven waardevolle culturele evenementen en theatergezelschappen bestaan, die vanaf volgend jaar verdwijnen of fors moeten bezuinigen als het aan het stadsbestuur ligt. Het gaat onder meer om WORM, Bonheur, Kosmopolis, Jeugdtheater Hofplein, het Arab film festival en Cinemar, het CBK, Dance Works, het OT-theater, Music Maters en de popsector.

‘Het college zegt dat vernieuwing en uitbouwen gepaard gaat met matigen en afbouwen, maar van uitbouwen en vernieuwen hebben wij niets gemerkt’, zegt raadslid Nourdin el Ouali. ‘Het mes gaat diep in het bestaande culturele aanbod in de stad, terwijl er geen ruimte is voor vernieuwende initiatieven. Met dit beleid glijdt Rotterdam af naar het niveau van een provinciestad met maar één theatergezelschap en één debatpodium. Daarom wil GroenLinks veel minder snijden, zodat Rotterdam wel zijn unieke culturele karakter houdt.’

Naast de miljoenenbezuinigingen op cultuur, hebben cultuerele instellingen ook te maken met flinke huurverhogingen. Ook moet de bouw van een nieuw depot voor Boijmans van Beuningen betaald worden uit het cultuurbudget. 'Zo knaagt het college aan alle randen van het cultuurbudget en is het einde zoek', zegt El Ouali. 'Een wereldstad als Rotterdam verdient juist een uitgebreid cultureel aanbod.'

Update: Onderstaand vindt u de bijdrage van raadslid Nourdin el Ouali met betrekking tot de behandeling van het cultuurplan in de gemeenteraad en de bijbehorende moties die door Groenlinks zijn ingediend. Op dinsdag 13 november wordt gestemd over de moties.