Klimaat
GroenLinks vindt het belangrijk dat fossiele subsidies vanuit de gemeente worden afgebouwd, dat het Havenbedrijf weer haar maatschappelijke rol pakt, en dat bedrijven meer doen aan energiebesparing. Daarvoor dienen wij de volgende moties in:

• Motie - Fossiele subsidies: na inventarisatie meteen afbouwen
  • Motie - Klimaat-commissaris in de Raad van Commissarissen
  • Motie - Publieke waarden terug in de statuten van het Havenbedrijf
  • Motie - Sturen op verminderen energieverbruik van gebouwen
  • Motie - Meer DCMR, Minder Vervuilers

Armoede
Rotterdam is de armste stad van Nederland, maar dit college doet daar veel te weinig aan. Zo wordt het Jongerenperspectieffonds, dat jongeren met schulden helpt naar een betere toekomst, gestopt. Dat willen we terugdraaien. Daarnaast doet GroenLinks een aantal voorstellen over initiatieven die een belangrijke maatschappelijke functie vervullen in de stad, zoals het Kinderparadijs, het Zuiderlokaal en lopende taaltrajecten:

• Amendement - Blijf perspectief bieden, stop niet met het JPF
  • Amendement - ZuiderLokaal in staat stellen gezinnen te blijven helpen
  • Motie - Weet wat er speelt, kinderparadijs: ook in de toekomst
  • Motie - Maak resultaten taaltrajecten inzichtelijk

Wonen
De wooncrisis is onverminderd hevig en de dakloosheid neemt schrikbarend toe. Om dakloze Rotterdammers snel te helpen, stelt GroenLinks voor om budget uit 2027 naar voren te halen. De crisis is immers nu. Ook vragen we om meer veiligheid voor dakloze LHBTQIA+-personen. En voor woningzoekenden hebben we twee voorstellen die kunnen helpen om sneller een passende woning te vinden:

• Amendement - Dakloosheid aanpakken schuif je niet voor je uit
  • Motie - Een veilig dak voor dakloze LHBTIQA+ personen
  • Motie - Meer vrije woningen door samenwonen te belonen
  • Motie - Met woningruil bestaande woningen beter passend benutten

Andere voorstellen
Tot slot dienen we nog moties in over de vergoedingen voor wijkraadsleden, transparantie over de financiële keuzes van de gemeente in de wijken en het programma Lekker Fit, dat helpt om de gezondheid van jonge kinderen te verbeteren. Zie de volledige teksten en ondertekenaars van al onze moties en amendementen hieronder.