Onacceptabel vindt raadslid Marvin Biljoen “De tram moet er voor iedereen zijn, niet alleen op de plekken waar hij het meest rendabel is. Het is de omgekeerde wereld om in het netwerk te gaan snijden in plaats van het uit te breiden. We moeten juist vooruitkijken, naar een stad waar het openbaar vervoer steeds belangrijker gaat worden.”

Ondanks dat de coalitie heeft ingestemd met het plan wil Biljoen hier toch nog een stokje voor steken. Hij diende afgelopen donderdag al een voorstel in om het besluit aan bewoners voor te leggen door middel van een referendum. Hier was geen meerderheid voor in de raad, maar we zijn nu druk bezig om te kijken hoe we dit toch kunnen bewerkstelligen in samenwerking met de wijkraden, bewoners en organisaties vanuit de Rotterdamse samenleving.

Zo stelde hij ook schriftelijke vragen waarbij hij het college oproept om de cijfers te delen waarop de keuzes zijn gebaseerd voor het wel of niet weghalen van lijnen. Tijdens het debat werd er namelijk opeens onderhandeld over het behouden van lijn 4 in Hillegersberg wat kostenneutraal kon als de frequentie omlaaggaat. “Transparantie over deze cijfers is heel belangrijk om een eerlijk debat te kunnen voeren,” aldus Biljoen, “inzicht in de cijfers geeft ons inzicht in de keuzemogelijkheden.”

Tot slot is er afgelopen week een bijeenkomst georganiseerd met wijkraden, bewoners en organisaties vanuit de Rotterdamse samenleving om na te denken over welke acties er vanuit de samenleving opgezet kunnen worden om dit plan tegen te houden. Het is duidelijk dat er veel energie is om te voorkomen dat er in onze Rotterdamse tramlijn gesneden gaat worden.