Het is een gemiste kans dat partijen in de Rotterdamse gemeenteraad ervoor kiezen hun kop in het zand te steken, ook zij weten niet wat de kosten en baten van het huidige vliegveld zijn. Als je die in kaart brengt en ook de mogelijkheden van een groene woonwijk in plaats van het vliegveld onderzoekt kun je een heldere politieke afweging maken. Volgens raadslid Astrid Kockelkoren zijn partijen bang dat de economische waarde van het vliegveld zal tegenvallen als we hier echt onderzoek naar laten doen. Zelfs progressieve partijen zoals Volt en D66 hebben tegengestemd. Gelukkig zijn er steeds meer partijen in de stad en in de raad die wel de kansen van ons plan voor een toekomstbestendige en gezondere stad zien.

GroenLinks geeft echter niet op. Het is een tegenvaller dat er op dit moment geen meerderheid is om de maatschappelijke kosten en baten van het vliegveld door te rekenen. Maar we zullen samen met bewoners en andere partijen verder werken om aan te tonen dat de kosten die het vliegveld Rotterdam maakt, zoals gezondheidsklachten, uitstoot van (ultra)fijnstof en geluidsoverlast voor bewoners, niet opwegen tegen de eventuele economische baten. We staan voor grote opgaven in Rotterdam om meer betaalbare woningen te bouwen, te zorgen voor schonere lucht en goed openbaar vervoer. Dit plan kan daar een belangrijke schakel in zijn. Het is een strijd van de lange adem waar we ons voor zullen blijven inzetten.