GroenLinks ontvangt veel berichten van bewoners uit de wijk die het gevoel hebben dat zij alleen mondjesmaat per individueel project op de hoogte worden gebracht. Wat GroenLinks betreft is het belangrijk dat bewoners daadwerkelijk in staat worden gesteld mee te praten over de impact van al die projecten samen op de wijk als geheel.

Raadslid Astrid Kockelkoren: “Bewoners hebben veel kennis en goede ideeën over hun eigen wijk. Maar zonder serieuze participatie lukt het onvoldoende die kennis een plek te geven in de nieuwe plannen”. De zorgen van bewoners gaan over de manier van participeren, de stijgende zorgvraag met al die nieuwe bewoners en het tekort aan zorgaanbod en huisartsen in de wijk, maar ook over de toename van autoverkeer, zorgen over verlies aan groen, de toename van hittestress en de sociale verbinding binnen de wijk. Ook de Wijkraad Wilhelminapier - Katendrecht heeft hierover al verschillende adviezen uitgebracht, tot nu toe zonder respons vanuit het college. Wat GroenLinks betreft zijn het terechte zorgen daarom de vragen aan het stadsbestuur hoe dit verbeterd kan worden.

Daarnaast vraagt GroenLinks aandacht voor de vele projecten die in verschillende fases van planontwikkeling zijn in hetzelfde gebied. Voor bewoners is het onduidelijk in welke fase elk project is en in hoeverre het nog mogelijk is hier nog invloed uit te oefenen. Dat is belangrijke informatie voor de timing van participatie die alleen zin heeft als niet alle besluiten al genomen zijn. Kockelkoren roept het college op om bewoners hier inzicht in te geven en ook de zorgen over mogelijke knelpunten zoals mobiliteit, sociale voorzieningen en sociale samenhang bij de bouw van zoveel woningen serieus te nemen.