Voor GroenLinks is het belangrijk deze kansen voor het toevoegen van zo’n 600 nieuwe woningen op steenworp afstand van het Centraal Station, te verzilveren. We willen dat de woningen waar zoveel behoefte aan is gerealiseerd worden en dat de ondernemers en dat al die mensen die deze plek al maken wat hij is eindelijk het wenkend toekomst perspectief kunnen uitvoeren. Daarom zijn we blij dat nu het publieke kader dat daar voor nodig is, het bestemmingsplan Schiekadeblok, is vastgesteld door de Gemeenteraad.

Voor ons was het heel belangrijk dat daar nog een aantal zaken aan toegevoegd zouden worden en dat is gelukt! Dankzij de bijdrage van Astrid Kockelkoren is er toegezegd dat met een praatmakette van het gebied, van Pompenburg tot aan de Conradkade, het gesprek met de wijk gevoerd gaat worden. Zodat omwonenden niet langer telkens een puzzelstukje met een afbeelding van één enkel gebouw te zien krijgen, maar er een overzichtelijk beeld komt van de hele omgeving met alle bouwplannen. Dit zal bijdragen aan de mogelijkheid om een goed gesprek te kunnen voeren met de omwonenden.

Daarnaast blijft GroenLinks zich samen met andere partijen hard maken voor een plan voor ondernemers en het in stand houden van het eco-systeem in de tussentijd. We dienden eerder al een voorstel in om een proces in te richten met betrokken ondernemers om te voorkomen dat die omvallen, of niet langer in het Schiekadeblok kunnen zitten en zien de uitwerking met vertrouwen tegemoet.

Tot slot heeft Astrid Kockelkoren namens GroenLinks een motie ingediend ’Gebiedsontwikkeling zonder hittestress’ die is aangenomen. In het plan ontbrak het nog aan verplichtingen om hittestress te voorkomen en dat is een gemiste kans. We willen dat de partijen die in dit gebied gaan ontwikkelen hun steentje bijdragen aan het voorkomen van hittestress. De afgelopen jaren is de temperatuur in Rotterdam op zomerse dagen met 8 graden toegenomen en 30% van alle Rotterdammers geeft aan bij een hittegolf geen verkoeling te kunnen vinden in eigen huis of wijk. Daarom wil GroenLinks dat slimme maatregelen om hittestress te voorkomen zoals groene daken, waterberging, groene balkons en groene plinten, harde criteria worden voor de gebiedsontwikkeling Schiekadeblok.