De gemeente Rotterdam past de verkeersregelinstallaties in de stad zo aan dat fietsers, voetgangers en trams voorrang krijgen. Dat heeft het stadsbestuur vandaag bekendgemaakt in reactie op de in december aangenomen motie ‘groen licht voor fiets en ov’ van GroenLinks.

De eerste verkeersinstallatie die wordt aangepast is die op het Churchillplein. De verkeerlichten worden daar zo aangepast, dat fietsers, voetgangers en trams prioriteit krijgen. Nu staan fietsers daar soms wel 4 minuten te wachten voor een rood stoplicht. ‘Schone verkeersdeelnemers worden voortaan beloond in plaats van bestraft’, licht GroenLinks-raadslid Arno Bonte toe.

Ook elders in de stad worden verkeerslichtinstallaties aangepast. Bij het regulier vervangen van verkeerslichten wordt 'voorrang voor fiets en openbaar vervoer' een vast uitgangspunt. Jaarlijks zullen een tiental verkeerslichten fietsvriendelijker worden gemaakt. Fietsers en voetgangers krijgen dan niet alleen eerder groen licht, maar het licht blijft ook langer groen of gaat meerdere keren op groen per cyclus. De verkeersinstallatie op het Hofplein, een van de drukste knooppunten van Rotterdam, wordt volgend jaar aangepast.