Rotterdamse fietsers en trams krijgen in de toekomst sneller groen licht als ze voor een stoplicht staan te wachten. Een voorstel van GroenLinks daartoe wordt ondersteund door een raadsmeerderheid van PvdA, D66, CDA, SP en Partij voor de Dieren.

Begin 2015 worden de verkeerslichten op tien drukke kruispunten zo afgesteld dat fietsers en trams vaker groen licht krijgen. Onder andere op het Hofplein en het Churchillplein zullen de lange wachttijden voor fietsers en trams dan tot het verleden behoren.

GroenLinks-raadslid Arno Bonte ziet de kortere wachttijd als een beloning voor duurzaam reisgedrag. 'Fietsers en trams zijn een oplossing voor het probleem van de toenemende luchtvervuiling. Hoe meer mensen met de fiets en de tram reizen, hoe gezonder de stad wordt!'

Ook op minder drukke kruispunten wil de gemeenteraad dat fietsers en trams sneller groen licht krijgen. 'We denken aan kruispunten op populaire fietsroutes en tramtrajecten', zegt Bonte. 'Rotterdammers die op de fiets of met de tram naar hun werk gaan kunnen dan tot wel 10 minuten tijdswinst boeken.'