Trams moeten weer voorrang krijgen op drukke verkeerskruisingen. Dat voorstel doet GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Hij wordt gesteund door een raadsmeerderheid van Leefbaar Rotterdam, D66 en SP.

Trams hadden in Rotterdam altijd al voorrang bij stoplichten, tot twaalf jaar geleden het stadsbestuur van Leefbaar Rotterdam, VVD en CDA de voorrangsregeling schrapte. Inmiddels is de partij van Joost Eerdmans van mening veranderd en steunt ze groen licht voor trams.

Bonte wil dat de gemeente de stoplichten snel anders afstelt, zodat trams weer vlot kunnen doorrijden. ‘In een volle tram zitten vaak meer dan honderd mensen’, zegt Bonte. ‘Die kun je beter voorrang geven dan een paar auto’s die vooral lucht vervoeren. Je beloont bovendien mensen die gebruik maken van een duurzame vorm van vervoer.’

Volgens Bonte kan door de maatregel ook de frequentie van trams omhoog. ‘Doordat trams vlotter kunnen doorrijden kan de RET hetzelfde materieel vaker inzetten. De dienstregeling gaat er dan met vijf tot tien procent op vooruit.’