De gemeente Rotterdam moet het onterecht gebruik van leaseauto’s aanpakken, vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. De gemeente controleert nu niet of ambtenaren hun leaseauto wel echt nodig hebben voor hun werk. Bonte wil daarom dat alle bestaande leasecontracten tegen het licht worden gehouden.

Ruim honderd hogere ambtenaren hebben een leaseauto in gebruik. Officieel krijgen ambtenaren alleen een leaseauto als zij meer dan 10.000 kilometer rijden ten behoeve van hun werk, maar in de praktijk maken veel meer ambtenaren van een leaseauto gebruik. 'Ambtenaren hoeven geen kilometerregistratie bij te houden’, zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. ‘Het is dus onmogelijk vast te stellen of de auto echt voor het werk wordt gebruikt.’Het college beloofde een jaar geleden aan GroenLinks dat bestaande leasecontracten zouden worden nagelopen op noodzakelijkheid. Uit een uitgelekt stuk van de Ondernemingsraad van de Roteb, de verantwoordelijke dienst voor uitgifte van leasecontracten, blijkt echter dat de directie weigert daar gehoor aan te geven

GroenLinks roept het stadsbestuur op het matje en eist dat alle leasecontracten alsnog zo snel mogelijk worden nagelopen. ‘Het is schrijnend dat bij de gemeente 2400 mensen worden ontslagen, dat scholen moeten bezuinigen, dat speeltuinen hun deuren moeten sluiten, maar dat topambtenaren met hun leasebak gratis naar hun vakantieadres in Zuid-Frankrijk kunnen blijven rijden’, zegt Bonte.