De gemeente moet de roltrappen in de Maastunnel met spoed laten renoveren, vindt de fractie van GroenLinks. Sinds afgelopen zondag zijn alle roltrappen aan de zuidzijde van de tunnel uitgevallen, waardoor er in de spits lange wachtrijen staan voor de krappe en trage lift.

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte is het jarenlange achterstallige onderhoud zat. 'Al tijden zijn de roltrappen regelmatig kapot. Tot nu toe was er in beide richtingen gelukkig altijd nog één die het wel deed, maar het was wachten op het moment dat ze allemaal tegelijk uit zouden vallen. Een grondige renovatie is dringend nodig.'

GroenLinks wil dat de gemeente in de spits voortaan tijdelijk een veerpont inzet om fietsers snel naar de overkant te brengen als de roltrappen stuk zijn. 'De Maastunnel is een belangrijke fietsverbinding voor duizenden Rotterdammers. Die moet je een alternatief bieden', zegt Bonte. 'Als er werkzaamheden op het spoor zijn, zet de NS ook bussen in. Zolang de roltrappen van de Maastunnel niet gemaakt zijn is een fietsveer een goed alternatief.'