Rotterdammers die een auto willen delen met vrienden of familie moeten een extra parkeervergunning kunnen krijgen. Dat vinden de Rotterdamse fracties van GroenLinks en de PvdA. Autodelen is volgens de partijen goed voor het milieu en zorgt voor een lagere parkeerdruk.

Nu geeft de gemeente alleen een parkeervergunning af aan de kentekenhouder. Als iemand een auto deelt met een partner of familielid in een andere parkeerzone, dan moet daar een gewoon parkeerkaartje worden gekocht.

'Het wordt mensen die een auto willen delen door de gemeente niet gemakkelijk gemaakt', constateert GroenLinks-raadslid Arno Bonte. 'Terwijl we juist blij zouden moeten zijn met autodelers. Die zorgen voor een verlichting van de parkeerdruk, een bijdrage aan schonere lucht en meer buitenspeelruimte voor kinderen.'

In het plan moeten eigenaren van een deelauto wel aantonen dat zij een auto delen, bijvoorbeeld met een Deelnemingsverklaring van de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik. Ook moeten eigenaren gewoon betalen voor de extra vergunning. Bonte: 'Autodelen lost voor de gemeente dus niet alleen een probleem op, maar brengt zelfs extra geld in het laatje.'