Vanaf het Centraal Station moet een directe lijnbus gaan rijden naar Speelstad Rotterdam. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Het nieuwe attractiepark in de voormalige afvalverbrandingsoven in Charlois is nu nog slecht bereikbaar met het openbaar vervoer.

Als er geen goede busverbinding komt dreigt negentig procent van de bezoekers met de auto naar het attractiepark te gaan, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Haskoning DHV.  ‘Dat zorgt voor heel veel extra verkeer op de Pleinweg, de Dorpsweg en de ’s-Gravendijkwal’, zegt Bonte. ‘De luchtvervuiling is in die straten al erg hoog.’ Het attractiepark opent in 2015 haar deuren en trekt naar verwachting 200.000 bezoekers per jaar.

Vanaf Centraal Station duurt de busrit nu nog meer dan een half uur doordat de bus omrijdt. Bovendien ligt de dichtstbijzijnde halte ver van de ingang van Speelstad vandaan. Een directe lijnbusverbinding is de oplossing, vindt Bonte. ‘Dan stap je binnen tien minuten voor de kassa’s uit. Bijkomend voordeel is dat bewoners in Charlois meteen een snelle ov-verbinding krijgen naar het Centraal Station. Die is er nu niet.’