Op het Meldpunt Vuurwerkoverlast zijn in twee weken tijd 89.874 meldingen binnengekomen. Het meldpunt was geopend sinds 19 december en sloot zondag om 12:00 uur. De meeste klachten komen uit Rotterdam (3273). Het grootste deel van de meldingen gaat over harde knallen door vuurwerkbommen (78 procent), gevolgd door vuurwerkstress bij huisdieren (12 procent) en gevaarlijke situaties en schade door vuurwerk (5 procent).

Op oudejaarsdag was het aantal klachten relatief laag ten opzichte van twee jaar geleden, toen er nog vuurwerk mocht worden afgestoken. “De ingekorte afsteektijden hebben effect”, zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Ook de vuurwerkvrije zones hebben volgens hem goed gewerkt. “Dit jaar waren er weer meer vuurwerkvrije zones. Ik verwacht dat er volgend jaar nog meer bijkomen. Het is een goed middel tegen vuurwerkoverlast."

Het meldpunt vuurwerkoverlast is een initiatief van 30 lokale GroenLinks-fracties, waaronder GroenLinks Rotterdam. Van de meldingen worden verwerkt in een rapport dat eind januari aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. GroenLinks wil dat er meer maatregelen worden genomen om vuurwerkoverlast tegen te gaan. Het liefst ziet de partij dat vuurwerk alleen nog maar door professionals wordt afgestoken. Daarbij krijgt de partij steun van 100 artsenorganisaties die zich eind vorig jaar in een manifest uitspraken voor een verbod op consumentenvuurwerk.