Op 2 januari gaat GroenLinks met bezems en prikstokken de straat op om vuurwerkafval op te ruimen. Op verschillende plekken in de stad vegen raadsleden en vrijwilligers van de partij de vuurwerkresten op die na het afsteken achterblijven op straat.

Volgens raadslid Arno Bonte is vuurwerkafval een grote ergernis voor veel Rotterdammers. Bovendien is vuurwerkafval ook schadelijk voor het milieu. ‘Naast papier en plastic bevat vuurwerk vooral kruit en chemicaliën’, legt Bonte uit. ‘Er zitten veel zware metalen in. Als die te lang op straat blijven liggen komen die stoffen in de bodem of in het grondwater terecht.’

GroenLinks zet zich al jaren in voor het aanpakken van vuurwerkoverlast. Met het meldpunt vuurwerkoverlast inventariseert de partij jaarlijks hoe groot de overlast door vuurwerk is. Op dat meldpunt zijn tot nu toe bijna 85.000 meldingen binnengekomen. Vandaag komen er veel klachten binnen over achtergelaten vuurwerkafval.

Het liefst zou GroenLinks zien dat vuurwerk alleen door professionals wordt afgestoken en niet door particulieren. Dat zou niet alleen veel overlast en vuurwerkslachtoffers schelen, maar ook vervuiling van bodem en grondwater kunnen voorkomen.