Een dag voor de start van de officiële vuurwerkverkoop is de teller van het Meldpunt Vuurwerkoverlast al de 40.000 gepasseerd. De meeste meldingen komen uit Rotterdam (1538), gevolgd door Amsterdam (1491) en Den Haag (1083).

Veel vuurwerkklachten gaan over overlast door vuurwerkbommen (83 procent), gevolgd door meldingen over vuurwerkstress bij huisdieren (11 procent) en vuurwerkschade of gevaarlijke situaties op straat (4 procent). Vooral harde knallen in het midden van de nacht vormen een grote ergernis.

Bij het meldpunt wordt ook veel geklaagd dat de politie te weinig doet tegen vuurwerkoverlast. “Vuurwerkvandalen lijken nu ongestraft hun gang te kunnen gaan”, zegt het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte, initiatiefnemer van het meldpunt vuurwerkoverlast. Hij pleit voor meer capaciteit bij de politie in de aanloop naar de jaarwisseling. "Bij grote voetbalwedstrijden wordt er ook meer politie ingezet. Waarom kan dat in de weken voor Oud en Nieuw niet om vuurwerkvandalen aan te pakken?"

Naast de 40.000 meldingen over vuurwerkoverlast kwamen er ook meer dan 7000 spammeldingen binnen en meldingen van mensen die het niet met het meldpunt eens zijn. Het meldpunt heeft die meldingen verwijderd en de ip-adressen van de spammers geblokkeerd. “Vervelend dat dit gebeurt”, zegt Bonte. “Het kost onze vrijwilligers veel tijd. Maar we doen er alles aan om het meldpunt schoon te houden van spam."

Het meldpunt vuurwerkoverlast is een initiatief van 30 lokale GroenLinks-fracties en werd op 19 december geopend. Met het meldpunt willen ze de Tweede Kamer en gemeentes inzicht geven in de aard en omvang van het vuurwerkprobleem. Van de meldingen wordt in januari een rapport gemaakt dat wordt aangeboden aan de Tweede Kamer en 30 burgemeesters. Tot 3 januari is het meldpunt nog geopend.