Vervuilende cruiseschepen

Wat raadslid Morkoç betreft verdwijnen de cruiseschepen van de Wilhelminakade en daarmee ook uit Rotterdam. De cruiseschepen zijn enorm vervuilend en daardoor slecht voor het milieu en voor de gezondheid van mensen. Tijdens het aan- en afmeren stoot een cruiseschip enorme hoeveelheden vervuilende stoffen uit, waar de opbrengst die walstroom oplevert niet tegenop weegt. Een cruiseschip dat aan de Wilhelminapier aan de walstroom gaat, vaart nog steeds vanaf de zee over de Maas door dichtbewoond stedelijk gebied. Hierdoor hebben inwoners, mensen en dieren van Rotterdam last van de luchtvervuiling die vrijkomt bij cruiseschepen.

Zo groen als maar kan

GroenLinks wil geen cruiseschepen in Rotterdam, maar heeft geprobeerd kritisch mee te kijken naar het voorstel de financiering en aanleg van de walstroominstallatie aan de Wilhelminapier. Het voorstel van raadslid Mina Morkoç voor het gebruik van groene stroom en de mogelijkheid om de subsidie zo snel mogelijk af te betalen haalde het. Morkoç vindt dat bewoners tot nu toe te weinig betrokken zijn geweest bij de beslissing en had graag gezien dat het college vanaf nu de bewoners had betrokken.

Niet in onze stad

Wat GroenLinks betreft is nu al duidelijk dat de Wilhelminapier niet de beste plek voor de cruiseschepen is en betreurt dat de raad met het voorstel heeft ingestemd. Willen we lokale en landelijke klimaatdoelen halen, moeten we af van de vervuilende cruiseschepen en deze industrie geen plek bieden in het hart van onze stad. Een oplossing zoals walstroom is een druppel op de gloeiende plaat die de klimaatcrisis is. Raadslid Morkoç is duidelijk: "Wij willen géén cruiseschepen. Niet aan de Wilhelminakade, niet in onze binnenstad, niet in onze stad."