Met nog twee weken te gaan tot de verkiezingen, is de campagne van GroenLinks flink op stoom. Op meer dan 70 plaatsen in Nederland gaan vrijwilligers langs de deuren om gesprekken aan te knopen met potentiële kiezers. Voor GroenLinks is deze vorm van ‘grassroots’ campagne voeren een essentieel onderdeel van de campagne. Hiervoor staan zo’n 7500 vrijwilligers klaar om de partij te ondersteunen. Ook in Rotterdam gaat er iedere week een groot team van vrijwilligers de straat op. Dit onder de leiding van campagneleider Peter Jan de Werk (40). ‘Het enthousiasme van de vrijwilligers is ongekend.’ Aanstaande zaterdag 4 maart is ook kandidaat-Kamerlid Niels van den Berge (no. 18) aanwezig om de troepen te versterken.  

Sinds 2011 is Peter Jan campagneleider in Rotterdam. Zo maakte hij alle verschillende campagnes al eens mee.‘Maar de ervaring die ik nu heb is radicaal anders dan die van eerdere jaren. Vroeger moest ik mensen smeken om naar acties te gaan; nu moet ik acties bij bedenken omdat ik teveel aanmeldingen heb!’ De 40-jarige ZZP’er doet in de maanden voor de verkiezingen extra veel klussen, zodat hij drie maanden voor de verkiezingen vrij kan nemen. ‘Ik maak weken van 60 uur, maar het is het me meer dan waard.’ In Rotterdam zijn meer dan 300 vrijwilligers actief. Iedere week gaan er gemiddeld 100 mensen langs de deuren. ‘Mensen hebben, onder meer vanwege de Brexit en President Trump, het gevoel dat ze nu iets moeten doen. Het verhaal van GroenLinks was altijd al goed. Met de komst van Jesse Klaver hebben we nu ook een goede vertolker gevonden.’

Naast de vele jonge vrijwilligers die GroenLinks Rotterdam aantrekt, is er ook een groep met zestig-plussers. Peter Jan: 'Deze groep vond het erg leuk via het vrijwilligerswerk samen met jonge mensen te werken. Maar wilden ook graag samen op pad. Nu gaan zij wekelijks langs verschillende verzorgingstehuizen om hier tijdens koffie-ochtenden met de bewoners te praten. Wat ze dan zeggen? Dat stemmen niet alleen over hun eigen positie gaat, maar ook over die van hun kinderen en kleinkinderen. Soms doen ze zelfs mee met de gymklasjes, in een GroenLinks-shirt.' Onder de leden van Team 60+, zoals deze actieve vrijwilligers genoemd worden, bevinden zich oud-wethouders en vice-korpschef Cees Ottevanger. 

De huis-aan-huis acties, waarbij vrijwilligers aan de deur een gesprekje met potentiële kiezers aan knopen, vormen een essentieel onderdeel van de campagne van GroenLinks. Onderzoek wijst uit dat deze persoonlijke vorm van campagnevoeren zeer effectief is, zeker bij kiezers die al sympathie koesteren voor de partij. In het nieuwe jaar organiseren de 70 plaatselijke afdelingen van GroenLinks vrijwel wekelijks huis-aan-huis acties. Afgelopen week vonden er circa 20.000 huisbezoeken plaats. Mogelijk gemaakt door de in totaal 7500 vrijwilligers die de partij ter beschikking heeft. En dit aantal groeit nog steeds. In februari meldden zich 1500 mensen aan en dagelijks komen daar gemiddeld 80 mensen bij. 

Samen maken we verandering mogelijk. Wil je ook meehelpen? Vul op deze pagina je gegevens in en we nemen snel contact met je op zodat je weet wat je kunt doen!