GroenLinks wil dat de gemeente Rotterdam per direct stopt met 'fietsertje pesten’ bij station Blaak. Rond het station is stadstoezicht maandag begonnen met het wegknippen van fietsen die niet in de stalling of tegen een van de fietsnietjes geparkeerd staan. Gedupeerde fietsers moeten hun fiets ophalen bij het fietspunt in Alexanderpolder, 5 kilometer verderop, en een boete betalen van €20,- .’

Raadslid Arno Bonte is woedend over de actie van stadstoezicht. ‘Dit is te kinderachtig voor woorden. Het fietsertje pesten moet direct stoppen!' De GroenLinkser heeft wethouder Pex Langenberg om opheldering gevraagd. ‘We zouden juist blij moeten zijn met zoveel fietsers. Nu jaagt de gemeente mensen van de fiets de auto in.'

Volgens stadstoezicht zorgen de fietsen voor ‘een rommelig gezicht’ rond station Blaak en de Markthal. Bonte vindt dat een ‘flauwekul reden’. ‘We zijn nou eenmaal geen aangeharkt dorp. En een paar scheef geparkeerde fietsen zijn voor toeristen vaak net zo’n dankbaar foto-object als de Markthal.’