De nieuwe fietsenstalling bij het Centraal Station is over drie jaar alweer te klein. Die conclusie trekt GroenLinks-raadslid Arno Bonte uit een prognose van ProRail. Steeds meer Rotterdammers pakken de fiets naar het station, waardoor het tekort aan stallingplekken oploopt tot 1.800 in 2020.

In de nieuwe fietsenstalling onder het stationsplein is plek voor ruim 5.000 fietsen. Aan de noordzijde van het station komt plek voor nog eens 1.700 fietsen. 'Voor nu is dat nog genoeg', zegt Bonte, 'maar doordat het aantal fietsers naar het station groeit, ontstaat er vanaf 2017 een tekort. Als we niks doen, keert de fietschaos van de afgelopen jaren binnenkort weer terug'.

Bonte vindt dat de gemeente nu al plannen moet maken voor meer stallingsplekken rond het station. Voordeel is dat Rotterdam nu nog aanspraak kan maken op een subsidiepot van 130 miljoen euro bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu. 'Voor extra stallingsplekken betaalt het ministerie nu nog voor de helft mee, maar de subsidiepot wordt niet meer aangevuld als hij leeg is', weet Bonte. 'We moeten dus opschieten, anders is Rotterdam straks twee keer zo duur uit.'