De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat de gemeente een wildgroei aan bewakingscamera’s in de openbare ruimte een halt toeroept. Deze week ontstond onrust in de wijk Crooswijk nadat woningcorporatie Woonbron een 5 meter hoge camera in de rustige Paradijslaan had geplaatst.

Bewoners van de Paradijslaan en de aangrenzende Rakstraat zijn niet blij met de camera. Ze voelen zich aangetast in hun privacy en hebben last van het groene licht van de camera dat ’s nachts door hun ramen naar binnen schijnt. Eveline Ketterings van het winkeltje Ukelele Paradijs vat de gevoelens van de bewoners samen: “Het roept een naargeestige sfeer op. Big Brother is watching us. Als ik bij de Aldi boodschappen doe, weten ze dat.”

Raadslid Arno Bonte van GroenLinks vindt het onwenselijk dat er in het wilde weg bewakingscamera’s door private partijen worden geplaatst. “Cameratoezicht is heel privacygevoelig, daar moet je terughoudend mee omgaan. Alleen in uitzonderlijke gevallen is een camera soms een noodzakelijk kwaad“. Hij wil dat alleen de gemeente en de politie onder strikte voorwaarden camera’s op de openbare weg mogen plaatsen en niet private partijen. “We moeten voorkomen dat er straks op iedere straathoek een camera wordt opgehangen.”