Sinds de coffeeshops Nemo en Amigo verplicht om 22:00 uur hun deuren moeten sluiten, wordt er na dat tijdstip op en rond de Nieuwe Binnenweg massaal drugs op straat verhandeld. Dat melden buurtbewoners aan dagblad Metro. Ook bij de fractie van GroenLinks zijn meldingen over straathandel binnengekomen.

Voor GroenLinks is de situatie op de Nieuwe Binnenweg het bewijs dat het beperken van de openingstijden van 34 van de 41 Rotterdamse coffeeshops averechts werkt. 'In plaats van de overlast te beperken neemt de overlast juist toe', zegt raadslid Arno Bonte. 'Buurbewoners en voorbijgangers worden sinds de inperking van de openingstijden te pas en te onpas lastiggevallen door drugsrunners'.

GroenLinks wil donderdag met burgemeester Aboutaleb in debat over de toegenomen overlast door drugsrunners. De partij wil dat de beperking van de openingstijden van coffeeshops van 24:00 naar 22:00 uur, wordt teruggedraaid. 'Symboolpolitiek helpt niet bij het verminderen van overlast', zegt Bonte. 'Verkoop van softdrugs kan je beter overlaten aan betrouwbare coffeeshops dan aan dubieuze types op straat.'