Projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties zouden in Rotterdam voortaan de mogelijkheid moeten krijgen om woningen te bouwen zonder parkeerplaatsen erbij. Dat voorstel doet GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte.

Projectontwikkelaars en corporaties zijn nu nog verplicht om bij elke woning een minimum aantal parkeerplaatsen te bouwen. Bonte wil van die plicht af. ‘De helft van de Rotterdammers heeft geen auto en heeft dus ook geen behoefte aan een parkeerplaats’, licht de GroenLinkser toe. 'Veel mensen vinden het juist heerlijk om in een straat te wonen zonder auto's, met veel ruimte voor groen en voor kinderen om te spelen.'

Het verplicht moeten aanleggen van parkeerplekken zorgt ook voor hogere bouwkosten. 'Mensen zonder auto worden daar direct of indirect voor aangeslagen door een hogere huur- of koopprijs', zegt Bonte. Hij wil dat projectontwikkelaars zelf mogen kiezen of ze bouwen voor mensen met auto of voor mensen zonder auto. ‘De bouwers kunnen prima beoordelen of er vraag is naar woningen zonder parkeerplaats. Zeker in deze economisch moeilijke tijd zijn projecten kansrijker als de bouwkosten laag zijn en de koopprijs dus ook concurreren.'