Bezitters van schonere auto’s moeten vanaf 2011 minder gaan betalen voor een parkeerkaartje en voor een parkeervergunning. Vuile auto’s betalen juist meer. GroenLinks wil dat Rotterdam gebruik gaat maken van de landelijke ‘Experimenteerwet’, die gedifferentieerde parkeertarieven mogelijk maakt.

Steden als Nijmegen en Amsterdam willen al jaren hun parkeertarieven koppelen aan de uitstoot van auto’s. Het kabinet heeft onlangs besloten dat een aantal gemeenten – waaronder Rotterdam - vanaf 2011 mag experimenteren met gevarieerde tarieven. ,,Dat is goed voor de luchtkwaliteit”, zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. ,,Daarom moet het college van Rotterdam ook komen met een voorstel voor de toepassing van gedifferentieerde parkeertarieven.”

Als het nieuwe systeem wordt ingevoerd, kan de gemeente aan de hand van het kenteken met één druk op de knop de uitstoot van de auto opvragen en daarna simpel berekenen hoeveel een parkeervergunning moet kosten. Bij kort parkeren is de procedure iets ingewikkelder, omdat de parkeerautomaten geschikt moeten zijn voor het intoetsen van het kenteken. Het tarief wordt door dergelijke automaten automatisch vastgesteld en controleurs kunnen op mobiele handscanners aflezen of een auto heeft betaald.

GroenLinks wil dat alle nieuwe automaten meteen worden uitgerust met de mogelijkheid voor gedifferentieerd betalen. ,,Met de vergunninghouders kunnen we sowieso al beginnen”, zegt Bonte. ,,Het betalen op kenteken heeft als voordeel dat mensen geen kaartje meer voor het raam hoeven te leggen. De controle kan zelfs vanuit rijdende autootjes gebeuren, die automatisch de kentekenplaten scannen en controleren. Dat is efficiënter en goedkoper en het maakt de handhaving effectiever waardoor je de investeringen in de parkeerautomaten zo hebt terugverdiend,” zegt Bonte. Een motie van GroenLinks om in Rotterdam gebruik te maken van de Experimenteerwet kreeg alleen steun van D66.